خواص گل رز
[ ]
خواص گل رز
نظرات

گل رز، زمان گل دادن آن از فصل بهار تا اواسط تابستان است. گل هاي آن به رنگ سفيد، صورتي، قرمز و بسيار خوشبو است. اين گل سرشار از ويتامين E است و فوايد دارويي فراواني در زمينه مراقبت از پوست و درمان برخي ناراحتي هاي پوستي دارد.
گل رز براي انواع مختلف پوست ها مناسب است، ولي بيشتر براي پوست هاي خشك و حساس از آن استفاده مي شود. از ديگر خواص دارويي اين گياه تأثيري است كه بر مويرگ ها زير پوست دارد به طوري كه قرمزي سطح پوست را كه ممكن است به دليل گشاد شدن مويرگ ها باشد، كاهش دهد.
از آب گل رز براي تسكين برخي ناراحتي پوستي و ضد عفوني كردن برخي عفونت هاي چشمي استفاده مي شود و همچنين آرامبخش و ضد افسردگي است و تنش هاي عصبي، زخم هاي گوارشي، امراض قلبي را كاهش مي دهد.
عصاره رز براي ترشح صفرا، هضم غذا، ناراحتي هاي خوني و رحم مفيد است.
چاي گل رز (البته شما مي توانيد براي تهيه آن يك دوم گرم گلبرگ رز را داخل 150 ميلي ليتر آب بجوشانيد و ميل كنيد) در تسكين گلو درد، كاهش عفونت مثانه و درمان اسهال تأثير دارد.
قسمت مياني گل رز (برآمدگي وسط گل براي نگهداري دانه ها) نيز سرشار از ويتامين هاي (E ـ D ـ C ـ B3 ـ A) است.
ناگفته نماند كه از روغن گل رز براي خوشبو كردن هواي اتاق نيز استفاده مي شود.

 گلبرگ‌های گل رز همواره از دیرباز به دلیل عطر و ریزمغذی‌های فراوانش در صنعت غذا و دارو مورد توجه قرار گرفته اما نهنج گل رز، بخش دیگری از گیاه شگفتی‌آور است که محتوای ترکیبات مفیدش شهرت بسیاری به آن داده است. نهنج گل رز در واقع همان تخمدان گیاه است که در طبیعت به رنگ‌های متنوعی از جمله قرمز، نارنجی یا بنفش مشاهده می‌شود. این قسمت از گیاه مصارف گوناگونی دارد و به اشکال مختلفی از جمله خشک شده آن یا به صورت تازه برای تهیه غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چای نهنج گل رز، یکی از نوشیدنی‌هایی است که نه تنها تهیه آن آسان بوده بلکه به سبب در دسترس بودن ماده اولیه آن، مصرفش توصیه می‌شود.

برای تهیه این نوع چای، دو قاشق نهنج ساطوری شده گل رز را در یک فنجان آب‌جوش ریخته و مدت ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. باید توجه داشت از گل‌های رزی که آغشته به سموم هستند مصرف نشود و قبل از استفاده نهنج‌ها کاملاً شست‌وشو داده شوند.
چای نهنج گل رز، سرشار از ویتامین ث است به همین دلیل تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی داشته و مصرف آن هنگام سرماخوردگی، سرفه و احتقان گلو را تسکین می‌دهد.
افرادی که از استئوارتریت زانو یا مفصل استخوان ران رنج می‌برند با نوشیدن منظم این چای گیاهی قادر خواهند بود درد خود را به میزان قابل توجهی التیام دهند.
این دم‌کرده گیاهی، ویتامین آ، ویتامین ب۱، ویتامین ب۲، ویتامین ای، ویتامین کا و ویتامین دی فراوانی دارد و آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن و بیوفلاونوئیدهای آن برای پیشگیری از آرتریت بسیار مؤثر است. پکتین فراوان این نوشیدنی به عمل هضم و جذب موادغذایی توسط دستگاه گوارش کمک کرده و به بهبود اسهال کمک می‌کند. استرول‌های گیاهی، کاروتنوئید و پلی‌فنول‌های فراوان موجود در چای نهنج گل رز ریزمغذی‌هایی گیاهی است که نه تنها بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مقاوم می‌کند بلکه مانع از سرطانی شدن سلول‌ها نیز می‌شود.
نوشیدن روزانه یک فنجان از چای نهنج گل رز البته برای مدت زمانی محدود، آرامش‌بخش سیستم عصبی بوده و سردرد را تسکین می‌دهد ضمن آنکه به کاهش دردهای سیکل ماهیانه نیز کمک می‌کند. پژوهش‌ها بیانگر آن است، پکتین موجود در این نوشیدنی با چربی‌های موجود در روده ترکیب شده و با کاهش میزان جذب چربی‌ها باعث تنظیم میزان کلسترول خون می‌شود.
چای نهنج گل رز در تسکین خستگی چشم‌ها نیز مؤثر است. به این ترتیب که ابتدا یک دستمال را به خوبی شسته و پس از آغشته کردن آن به این نوع چای، چشم‌ها را بسته و آن را روی پلک‌ها قرار می‌دهند.

مرکبات منبع غنی از ویتامین ث است اما قند فراوان آن یکی از مشکلات تغذیه‌ای بیماران دیابتیاست بنابراین دم‌کرده نهنج گل رز جایگزین مناسبی برای تأمین ویتامین ث بدون دریافت قند محسوب می‌شود.
افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها بخصوص عفونت‌های مجاری ادراری از دیگر فوایدی است که به این نوشیدنی نسبت داده می‌شود به‌طوری که تأثیر زیادی در کاهش تب دارد.

چای سبز از برگ‌های تخمیر نشده‌ی گیاه چای تهیه می‌شود و چای گل رز با خشک کردن غنچه‌های تازه روییده‌ی گل سرخ، میوه قرمز رنگ آن، یا گلبرگ‌های آن تهیه می‌شود.

چای سبز و گل سرخ مخلوطی از برگ چای سبز و گلبرگ‌های خشک شده گل سرخ است که مصرف هردوی آن‌ها فوائد بسیاری برای بدن دارد.

این چای قرن‌هاست که در کشورهای آسیایی با اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این چای معطر حاوی ترکیبات بسیار مفیدی برای بدن است. چای سبز و گل رز دارای آنتی اکسیدان، بیوفلاوونوئید، ویتامین‌های مختلف و آلکالوئید است. این چایِ ترکیبی، خواص آرام بخش قوی دارد، ضد عفونت بوده و پاک کننده بدن است.

 

خواص آنتی اکسیدانی

چای سبز دارای بالاترین میزان پلی فنل‌هاست و بر اساس گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، قدرت ترکیبات آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا بوده و این خاصیت آنتی اکسیدانیدر اثر وجود فیتونوترینت‌های کاتچینی موجود در آن است که اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) نامیده می‌شود. این ترکیبات منشاء اثرات مفید چای سبز است.

چای سبز و گل رز دارای آنتی اکسیدان، بیوفلاوونوئید، ویتامین‌های مختلف و

آلکالوئید است. این چایِ ترکیبی، خواص آرام بخش قوی دارد، ضد عفونت بوده و

پاک کننده بدن است

میوه گل سرخ نیز دارای ویتامین C بالایی است که مقدار آن از بسیاری از میوه‌ها بالاتر است و شاید میزان آن حتی از مقدار ویتامین C موجود در 60 عدد پرتقال هم بیشتر باشد. این معجون آنتی اکسیدانی چای سبز و گل رز می‌تواند خواص ضد سرطانی و ضد عفونی کننده قوی داشته باشد.

 

سلامت قلب

مطالعه ای که در سال 2005 در ژورنال تغذیه منتشر شد بیان داشت که چای سبز موجب کاهش سرعت هضم چربی‌ها و کاهش تریگلیسرید خون می‌شود. چای گل سرخ دارای خواص آرامبخش و کاهش دهنده استرس و اضطراب است و موجب کاهش بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. پس مجموع این دو چای برای قلببسیار مفید بوده به علاوه این که چای سبز موجب کاهش فشار خون می‌شود (بر اساس گزارش مرکز پزشکی دانشگاه هاروارد(.

سلامت استخوان

میوه گل رز اثرات ضد التهابی دارد و موجب کاهش خشکی و سفتی مفاصل می‌شود. چای سبز نیز اثرات ضد التهابی دارد. بر اساس گزارش ارائه شده در دانشگاه مریلند، چای سبز موجب کاهش تخریب غضروف‌ها می‌شود. مطالعه دیگری که در کنگره بین‌المللی استئوپروز کانادا در سال 2006 ارائه شد، بیان شده که چای سبز موجب افزایش تراکم استخوانی می‌شود. مطالعه دیگری که در سال 2007 به چاپ رسید همین نتایج را تایید کرد و نشان داد تراکم استخوانی کسانی که به طور مداوم چای سبز می‌نوشند، 8/2درصد بالاتر از افراد دیگر است. این اثر معادل اثر ورزش کردن یا دریافت منظم کلسیم است.

 

اثرات گوارشی

چای گل سرخ سموم بدن را دفع می‌کند و با باکتری‌های مضر دستگاه گوارش مبارزه می‌کند و اثرات ضد اسهالی دارد. گلبرگ‌های گل سرخ موجب حفظ تعادل سیستم گوارش شده و به صورت یک دیوروتیک در بدن عمل می‌کند. گلبرگ‌های گل سرخ درمان بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی است. ترکیب این گلبرگ‌ها با چای سبز اثرات آن را دو چندان می‌سازد و از التهاب و عفونت‌های سیستم گوارشی می‌کاهد.

منابع: persianv- وزنامه ایران۴/۲/۹۰زیبــا شــو دات کام- بخش تغذیه و آشپزی تبیان


.

تعداد بازدید از این مطلب: 2027
برچسب‌ها: خواص گل رز ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

یک شنبه 10 خرداد 1394 ساعت : 10:0 | نویسنده : Bahar
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
درباره ما
سلام دوستان گلم. این وبسایت برای علاقه مندان به هنر طراحی شده و اما در کنار آن مطالب دیگر مانند مطالب خنده دار گفته میشود. امیدوارم دوست داشته باشید و نظر یادتون نشه. مرسی دوستای خوبم. (راستی از اونجا که اسم وب رز است در قسمتی براتون از خواص گل رز نوشتم تا بدونید چرا این اسم رو انتخاب کردم)
منو اصلی
موضوعات
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 1933
بازدید کل : 260996
تعداد مطالب : 136
تعداد نظرات : 56
تعداد آنلاین : 1




برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 136
:: کل نظرات : 56

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 9
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 35
:: بازدید ماه : 1933
:: بازدید سال : 4748
:: بازدید کلی : 260996
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان roos و آدرس roos.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر از حسن انتخاب شما دوست گلم.لبخند