شجریان در قونیه
[ ]
شجریان در قونیه
نظرات

شجریان در قونیه

در حالی که کنسرت «محمدرضا شجریان» در استانبول در چهارم سپتامبر به دلایلی نامعلوم لغو شد، خسروی آواز ایران 20 روز بعد از این تاریخ در «قونیه» به اجرای برنامه خواهد پرداخت و «تور جهانی سرگشتگان» را در این شهر بر اساس ساخته‌هایی از خودش، سعید فرج‌‍پوری و مجید درخشانی به روی صحنه خواهد برد.
در این مدت طبق گفته‌های خود شجریان در چند سال اخیر بارها به درخواست‌های او برای برگزاری کنسرت در ایران پاسخ منفی داده شده است. حالا شش سال است که از انتشار آخرین آلبوم او نیز می‌گذرد. بعد از آنکه «امید» ها برای پایان ماجرای ممنوع‌الفعالیتی «محمدرضا شجریان» کمرنگ شد، استاد آواز ایران برای ارتباط بیشتر با مخاطبانش تصمیم به اجرای برنامه در «استانبول» را گرفت و از هفته‌ گذشته بلیت‌فروشی این برنامه نیز آغاز شد، اما این برنامه بدون آنکه دلیل مشخصی برایش ذکر شود، لغو شد. تا کنون شرکت «دل آواز» اطلاعاتی رسمی در این خصوص ارایه نکرده است و تنها اعلام کرده است که به دلایل «فورس ماژور» اجرای این برنامه در تاریخ معین فراهم نیست. این شرکت همچنین شرایطی را مهیا کرده است تا خریداران بلیت امکان پس‌گیری وجهی که در این خصوص داده‌اند را نیز داشته باشند و همین بازار شایعات گوناگونی را نیز فراهم آورده است.
البته روابط عمومی شرکت دل آواز وعده داده است که از طریق رسانه‌ رسمی شرکت و محمدرضا شجریان به زودی تاریخ جدید اجرای این برنامه اعلام خواهد شد.


 درخشانی: جلسه خواهیم داشت

در این میان «مجید درخشانی» آهنگساز و سرپرست گروه شهناز در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما به این مساله اشاره دارد که به احتمال فراوان این کنسرت در تاریخی دیگر به اجرا در خواهد آمد. او البته خودش نیز اطلاعات دقیق‌تری از تصمیم شجریان برای اجرای این برنامه در دست ندارد و می‌گوید که قرار است در جلسه‌ای حضوری این ماجرا بیان شود. در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام ‌می‌شود و تا کنون در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا شده است، قرار بود یک قطعه از ساخته‌های خود شجریان روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» نواخته شود و علاوه بر آن قطعاتی در راست‌پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته‌های درخشانی بخشی از برنامه بود.


 فرج پوری: شجریان مجبور شد در ترکیه کنسرت بگذارد

این در حالی است که «سعید فرج‌پوری» آهنگساز و توازنده‌ کمانچه می‌گوید:‌ کنسرت شجریان در استانبول ترکیه، نشانگر ضعف وزارت ارشاد و خلاف وعده‌های انتخاباتی به مردم هنر دوست ایران است. استاد شجریان بیش از نیم قرن تلاش در حفظ و تعالی فرهنگ موسیقی ایران انجام داده است و توانسته ماندگارترین آثار فاخر موسیقی را ثبت کند و مایه‌ تاسف و تاثر است که حالا مجوز اجرای برنامه در ایران را به ایشان نمی‌دهند و او ناگزیر شد بالاجبار و علی‌رغم میل باطنی‌اش در کشوری چون ترکیه میزبان علاقه‌مندانش باشد.
در این کنسرت قرار بود قطعاتی در مایه‌ دشتی شامل دو تصنیف با اشعار سایه و فریدون مشیری و تصنیف دیگری در بیات ترک با شعر حافظ و دو قطعه بی کلام به نام نسیم در دشتی و قطعه دیگری به نام امید در بیات ترک از ساخته‌های سعید فرج‌پوری اجرا شود.
در روزهای گذشته مطالب و گزارش های مختلفی درباره این کنسرت در رسانه های مختلف منتشر شده که بازتاب های ویژه‌ای نیز داشته است. تمام اینها در حالی است که «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاون پارلمانی وزیر ارشاد، چندی قبل در گفت‌وگو با «موسیقی ما» به شکل رسمی اعلام کرد که: برخی افراد برای اجرای کنسرت دارای محدودیت قانونی هستند و ما براساس آن ضوابط مجوز‌ها را صادر می‌کنیم که بخشی از آن شامل همین مساله است یعنی افرادی که محدودیت و ممنوعیت دارند نیز لحاظ می‌شود که دست ما نیست و ما تنها موظف به رعایت آنها هستیم. ممنوع‌ الفعالیت شدن افراد ربطی به وزارت ارشاد ندارد. ایشان محدودیت‌هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست. همچنین «علی جنتی» نیز در این باره گفته است: در مورد آقای شجریان، بحث از وزارت ارشاد خارج است. ایشان به عنوان یکی از برجسته‌ترین اساتید موسیقی کشور احترام زیادی دارند و ما تلاش‌مان این است که بتوانند از بسترهایی که برایشان فراهم است، استفاده کنند و همچنین علاقه‌مندان‌شان از ایشان استفاده کنند. اما مسأله سیاسی شده و امیدواریم که این شرایط تغییر کند.

 


.

تعداد بازدید از این مطلب: 679
موضوعات مرتبط: هنر , موسیقی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

دو شنبه 2 شهريور 1394 ساعت : 11:35 | نویسنده : Bahar
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
تنهايي ما پسرا در تاریخ : 1394/6/3/roos - - گفته است :
مرسي ار وبت خيلي قشنگ بود خانوم خوشگله بووووووووووووووس


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
درباره ما
سلام دوستان گلم. این وبسایت برای علاقه مندان به هنر طراحی شده و اما در کنار آن مطالب دیگر مانند مطالب خنده دار گفته میشود. امیدوارم دوست داشته باشید و نظر یادتون نشه. مرسی دوستای خوبم. (راستی از اونجا که اسم وب رز است در قسمتی براتون از خواص گل رز نوشتم تا بدونید چرا این اسم رو انتخاب کردم)
منو اصلی
موضوعات
لینک دوستان
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوندهای روزانه
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 1941
بازدید کل : 261004
تعداد مطالب : 136
تعداد نظرات : 56
تعداد آنلاین : 1




برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 136
:: کل نظرات : 56

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 17
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 43
:: بازدید ماه : 1941
:: بازدید سال : 4756
:: بازدید کلی : 261004
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان roos و آدرس roos.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر از حسن انتخاب شما دوست گلم.لبخند