از سوی دیگر با توجه به برگزاری جشنواره مستقل مستند «حقیقت» که ویژه فیلم‌های مستند است و برخی گمانه‌زنی‌ها، احتمال می‌رفت شاید در این دوره حضور آثار مستند در جشنواره فجر ضروری نباشد، اما فراخوان جشنواره سی و چهارم نشان داد که امسال هم جشنواره فجر بخشی برای فیلم‌های مستند دارد که شامل مسابقه فیلم‌های مستند بلند است‌.

 شاید مهم‌ترین تغییر این فراخوان، راهیابی دو اثر از بخش «نگاه نو» فیلم‌های اول به بخش «سودای سیمرغ» مسابقه ملی باشد. از آنجا که سال گذشته تعدادی از شرکت کنندگان بخش «نگاه نو» معترض بودند که چرا فیلم‌های آنها در بخش مسابقه اصلی ارزیابی نمی‌شود و به ویژه بازیگران و عوامل فیلم‌ها نیز خواستار دیده شدن و ارزیابی آثارشان بودند‌، در این دوره از جشنواره مقرر شد حداقل دو اثر از این بخش به بخش «سودای سیمرغ» راه پیدا کنند.

اما یکی از تفاوت‌های فراخوان امسال، تعریف بخشی جداگانه برای «هنر و تجربه» است که قرار است در این بخش از دو اثر تقدیر شود. از آنجا که «حجت‌الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی یکی از دستاوردهای مهم خود را راه‌اندازی بخش هنر و تجربه می‌داند، شاید تعریف بخشی برای این آثار در جشنواره فجر چندان دور از ذهن هم نباشد.

از سوی دیگر نگاهی گذرا به زمان ‌بندی ارسال آثار در هر دو فراخوان نشان می‌دهد که جشنواره سی و چهارم هم زمان‌ بندی مشابهی با جشنواره سی و سوم دارد و از این حیث نیز تغییر چندانی نخواهیم داشت. بنابراین احتمال می‌رود دیگر برنامه‌های دبیر فعلی جشنواره نیز همچون برنامه‌های قبلی‌اش چندان جنبه عملی به خود نگیرد.

تغییر در فراخوان جشنواره‌های هنری گوناگون در کشور جشنواره زده ما امر رایجی است و در بسیاری مواقع شاهد اعتراض و انتقاد هنرمندان هستیم که چرا جشنواره‌های ما مانند دیگر جشنواره‌های معتبر جهانی، فراخوان و دبیر ثابتی ندارند و در هر دوره به تناسب سلیقه دبیر آن دوره دچار تغییر و دگرگونی می‌شوند. با این حال از آنجا که در هر دوره، انتقاداتی نسبی را نسبت به برخی امور شاهدیم، تغییرات احتمالی در دوره‌های بعدی، اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد اما آنچه مهم است، این است که با یک فراخوان، نمی‌توان همه را راضی کرد و در بهترین حالت هم همیشه اعتراضاتی وجود دارد. فراخوان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روز سوم شهریور منتشر شد.